Suha cesta i po najvećem pljusku

Dok klasični asfalt upija približno 300 milimetara vode, novi građevinski materijal Topmix porozni beton apsorbira 600 litara po četvornom metru u minuti

Mokar kolnik jedan je od glavnih neprijatelja sigurnog i neometanog cestovnog prometa. Voda koja se slijeva asfaltom, osobito za vrijeme oluja s ekstremnim količinama oborina, otežava kretanje vozilima i pješacima, smanjuje sigurnost vožnje, a veće oborine mogu uzrokovati i poplave. Efikasna odvodnja važna je i za zaštitu strukture asfalta, ali i zaštitu okoliša te okolnih građevina od štetnog utjecaja vode.

Sve te probleme može riješiti porozni beton Topomix jer se voda na njemu ne razlijeva nego trenutno otječe kroz njega.

Tradicionalni asfalt, kojim je izgrađena većina prometnica, mora biti dovoljno porozan za propuštanje najmanje 300 milimetara vode u satu.

Topmixov porozni beton, međutim, može apsorbirati više od 36.000 milimetara vode u minuti, što je 600 litara po četvornom metru u minuti. Porozni beton predstavila je britanska tvrtka za proizvodnju građevnog materijala Tarmac, koji ne bi samo spriječio plavljenje prometnica u vrijeme velikog nevremena, već i zadržavanje vode na parkiralištima, dvorištima i biciklističkim stazama.

U čemu je tajna Topmix poroznog betona? Umjesto klasične betonske smjese s pijeskom i drugim sitnim česticama, Tarmacova je spoj cementne paste i krupnog agregata nastalog lomljenjem granita. Nastaje suha smjesa relativno velikih oblutaka. Pore između oblutaka koje iznose i do 20 posto ukupnog volumena te njihova labava povezanost tvori niz međusobno povezanih kanalića kojima voda brzo i nesmetano protječe do dna.

Porozni beton, međutim zahtjeva intenzivnije održavanje zbog mogućih začepljenja odvodnih kanalića zbog prljavštine koja pomiješana s vodom može očvrsnuti u kanalićima. Iako se Topmix porozni beton, napravljen da se može učinkovito nositi s 95-postotnim začepljenjem kapaciteta, proizvođač njegovu upotrebu ne preporučuje na mjestima gdje se radi s drvnom piljevinom, pijeskom i sličnim materijalima.

Sustav Topmix može se trenutno implementirati u tri izvedbe – potpuna filtracija, djelomična filtracija te potpuno zadržavanje vode.

Potpuna filtracija podrazumijeva sustav otjecanja u tlo sve vode apsorbirane kroz Topmix drenažu. Osobito je to korisno u vlažnim područjima gdje nema potrebe za prikupljanjem kišnice.

Djelomična filtracija uključuje polupropusnu filtracijsku barijeru ispod Topmixa koja služi kao sustav odvodnje. Takav način drenaže usporava i odgađa ispuštanje velike količine vode u kanalizaciju, spremnike ili u predviđene odvodne kanale, čime se smanjuje rizik od prekapacitiranja odvodnog sustava i nastajanja poplava.

U trećoj izvedbi – djelomična filtracija te potpuno zadržavanje vode – pohranjuje se sva voda koju je upio Topmix beton. To rješenje prikladno je za površine s izrazito nečistom vodom koja zahtjeva pročišćavanje. Osobito je korisno u razdobljima visokih temperatura s intenzivnim kišama kad voda pohranjena u sustavu ispod Topmixa isparavanjem snižava temperaturu površine betona.

Iako je koncept poroznog betona poznat gotovo 60 godina i često se koristi kao drenaža za asfaltiranje, u Tarmacu ističu kako su unaprijedili način zbijanja poroznog betona i tako omogućili da površina kolnika bude dovoljno snažna da može izdržati naprezanja pod opterećenjem automobilskog prometa. Testiranja su pokazala kako je najbolji pri brzini vožnje do 50 km/h pri srednje gustom prometu. Stoga se taj potpuno novi materijal na tržištu, koji se zasad prodaje samo u Velikoj Britaniji, pokazao iznimno efikasnim na parkiralištima.

19