Saudijci grade toranj visok jedan kilometar

U Džedi, najvećoj luci saudijske Arabije, gradi se Džeda Toranj s 200 katova vrijedan 1,23 milijarde američkih dolara. Zasad najviši toranj u svijetu, dubajski Burj Khalif, nadvisit će za 172 metra i 37 katova

  • Foto: Jeddah Economic Company; Adrian Smith + Gordon Gill Architecture

Dubai, grad koji je slovi kao nenadmašeni prvak svega što se u svijetu arhitekture i gradnje opisuje superlativima – najveće, najduže i najskuplje… – dobit će u susjednoj Saudijskoj Arabiji ozbiljnog suparnika. Tako bi kultni dubajski toranj Burj Khalifa (Toranj Kalifa), visok 828 metara sa 163 kata, uskoro mogao ostati bez Guinnessovog naslova najviše građevne u svijetu, uspije li Saudijska Arabija u namjeri da u Džedi, drugom po veličini gradu i svojoj najvećoj luci, izgradi još viši – Džeda Toranj visok čak 1000 metara i vrijedan 1,23 milijarde američkih dolara.

Saudijska je vlada priopćenjem za javnost u nedjelju izvijestila o potpisivanju ugovora između tvrtke “Jeddah Economic” i saudijskog investicijskog fonda “Alinma Investment” vrijednog 2,2 milijardi dolara. Njime je, osim izgradnje tornja, predviđena i gradnja okolnih zgrada i popratnih sadržaja. U priopćenju se navodi da je toranj trenutno izgrađen do 26. kata, a dovršetak 200 katova u kilometarskoj visini predviđen je 2020. godine.

– Ovim građevinskim pothvatom uspostavit ćemo nove standarde u razvoju, gradnji i upravljanju nekretninama te ponudom sveobuhvatnih usluga za brojne namjene. Ujedno, ispunit ćemo ciljeve naše kompanije u izgradnji svjetski poznate građevine koja će svojim kultnim statusom učiniti Džedu svjetski poznatom destinacijom – kazao je Mounib Hammoud, izvršni direktor tvrtke “Jeddah Economic”.

Saudijski mediji navode kako će za izgradnju tornja s pogledom na Crveno more, biti potrebno više od 80 tisuća tona željeza te više od 160 tisuća kubičnih metara betona.

Veliki izazov u gradnji tako visoke strukture uz morsku obalu bit će izloženost morskoj vodi, odnosno štetno djelovanje soli na građevinu. Posebna ispitivanja trenutno se provode u izboru prave vrste betona za 60 metara duboke temelje koji će, osim goleme težine tornja, morati izdržati i abrazivan utjecaj slane vode.

Kako bi se što više smanjilo opterećenje vjetrom, koji predstavlja poseban problem za tako visoke građevine, toranj će redovito mijenjati svoj oblik.

– Bit će podijeljen u niz pokretnih dijelova od nekoliko katova. Oni će se okretati, ovisno o smjeru vjetra, kao bi strujanja usmjerili oko samog tornja i time smanjili opterećenje na samu građevinu – objasnio je Gordon Gill, arhitekt koji uz Adriana Smitha supotpisuje projekt Džeda Tornja.

Izazov će biti i doprema betona na najviše katove. Nagađa se da će inženjeri pribjeći sličnim metodama korištenim u gradnji dubajskog Burj Khalifa. Tada je 170 tisuća kubika betona upumpano kroz cijevi do najviših katova i to uglavnom noću kad su temperature dovoljno niske kako bi se što više usporila hidratacija betona, odnosno usporilo očvršćivanje pri transportu do najviših katova.

Iako se gradnja Kraljevskog Tornja u Džedi čini gotovo nadnaravno ambicioznim projektom, predsjednik neprofitne organizacije Vijeća visokih zgrada Sang Dae Kima, smatra ga izvedivim.

– U ovom trenutku raspolažemo znanjem i tehničkim mogućnostima za gradnju tornja visokog jedan kilometar, a vjerojatno, usuđujem se reći, i dva kilometra. Zasad bi sve više od toga zahtijevalo ozbiljne i iscrpne studije i analize – zaključio je Dae Kim.

11